„ziua din cauza căldurii cherosenul se dilată şi practic grautatea vionului se măreşte şi există pericolul să nu se poată ridica de la sol.”
Profunda cugetare pe care am ghilimelizat-o mai sus e comisă de un mare bloger contemporan care, după ce un binevoitor îi atrage atenţia că volumul e altceva decât greutatea, emite următoarea scuză:
„sorry daca am gresit cu cherosenul. NU prea ma pricep la combustibili”
Păi, dar cum altfel?! Că, după mintea lui, exact despre proprietăţile combustibililor era vorba!
N-am nimic personal cu individul, nici nu-l cunosc, nici nu-l citesc; mă folosesc de el doar ca exemplu ilustrativ pentru larga categorie a inşilor posesori de certitudini.
Când îi aud spunând că şcoala e inutilă şi au fost nevoiţi să înveţe doar prostii care nu le-au folosit la nimic în viaţa reală, mă întreb dacă n-ar fi mai util ca şcoala să se „reseteze” la starea de acum un secol şi să o repornim cu „patru clase obligatorii”; iar mai departe doar pentru cei care simt că nu le este inutilă învăţătura.
Pentru că, în starea actuală, printre posesorii de diplome de bacalaureat sunt foarte mulţi care ar fi meritat cel mult o diplomă de absolvent de şcoală primară.
Bineînţeles că nu ei sunt vinovaţi, că doar nu ei organizează sistemul de învăţământ. Mania reformării învăţământului a cuprins toată lumea civilizată, la noi fiind doar o imitaţie de prost gust.
Noţiunea de cultură generală a dispărut din vocabularul celor care au putere de decizie în învăţământul actual. După părerea lor, elevii au nevoie doar de abilităţi şi competenţe. Nimic din ceea ce nu are legătură directă cu practica nu trebuie să le mai obosească mintea. Trebuie să şi-o păstreze cât mai odihnită. Apoi se scandalizează că rezultatele sunt proaste şi aruncă întreaga vină în spinarea profesorilor.
Aşa că e normal ca nici cei trecuţi prin facultăţi, masterate, doctorate etc. să nu priceapă că gravitaţia e altceva decât magnetismul, că energia este o mărime fizică şi nu un fluid magic, că radiaţiile electromagnetice au un spectru larg (şi nu toate sunt nocive) şi sunt altceva decât radiaţiile nucleare (care nici ele nu sunt nocive în orice situaţie), că astronomia este o ştiinţă şi nu se confundă cu astrologia care, în cel mai bun caz, e o formă de amuzament, că microundele nu fac mâncarea radioactivă ş.a.m.d.
Nici cei care se ocupă cu popularizarea ştiinţei nu sunt mai breji, accentuând latura spectaculoasă a filmelor documentare pe care le realizează şi neglijând corectitudinea ştiinţifică. Aşa au apărut tot felul de aberaţii prezentate ca adevăruri demonstrate, beneficiind uneori de girul unor oameni de ştiinţă autentici ale căror afirmaţii sunt prezentate de obicei fragmentat şi rupte din context; dar sunt şi unii care au trecut de bunăvoie în tabăra pseudoştiinţei, care se pare că e mai bănoasă.
Pentru exemplificare am la îndemână un filmuleţ care se vrea chiar didactic. Redau un fragment semnificativ şi mă întreb dacă ar trebui sau nu să precizez care anume e „prostia fizică” (© A. Hristev) din el. Mai bine nu; că am hotărât de la început că blogul ăsta e degeaba.
miercuri, 11 august 2010
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Nu stiu cum se mai face acum armata, dar "pe vremea mea" am facut "un fel" de scoala. Aveam o sala de curs, banuiesc ca era si o programa, veneau fel de fel de "cadre" care ne predau diverse materii, exista si un catalog, primeam note, ce mai, scoala in toata puterea cuvantului.
RăspundețiȘtergereEi, si printre disciplinele de studiu figura, cred, si muzica, iar "titularul" acestei discipline era un plutonier foarte simpatic, in felul sau. Nu au fost foarte multe ore, dar nu era ora in care sa nu scoata cate o duma. Redau cateva din aceste perle, asa cum mi le mai amintesc:
...
Muzica simfonica este de trei feluri, si anume: clasica, preclasica, postclasica ... si muzica nationala. Mai exista muzica populara, muzica usoara si rock.
Am avut o banda cu Rapsodia Romana, dar au scris niste soldati amereul pe ea si nu v-o mai pot pune la castan (Kashtan).
Asa cum printr-un singur punct se pot duce o infinitate de paralele, tot asa cu cele sapte note ale portativului se pot construi o infinitate de melodii.
Am facut treapta a doua la seral, ca am picat treapta la matematica. Am gresit ceva la polimeri.
Imi aduc bine aminte un citat din Eminescu, care spunea ca, intr-o orchestra simfonica, fiecare instrument trebuie sa interpreteze partitura sa si nu poate violoncelul sa ia locul pianului sau invers.
...
Totusi ... omul era de meserie subofiter "cu lira", nu profesor ...
Bineînţeles că nu există doar "prostie fizică", ci şi "prostie pură", şi "prostie generalizată" etc.
RăspundețiȘtergerePartea proastă e că nu profesorii proşti (care au existat, există şi vor exista) din sistem sunt cauza rezultatelor proaste, ci proasta organizare - lucru datorat in totalitate celor care au putere de decizie la nivel de stat. Şi nu mă refer doar la România.
Pariu că domnu' cu pricina s-a stricat de râs la povestea cu învârteala soarelui?...
RăspundețiȘtergereDom'le, prostie fizică nu există. N-a vrut Kant. :) Poate o prostie din punctul de vedere al fizicii, ceea ce e altceva.
RăspundețiȘtergere@dia: Trebuie să râdă şi el câteodată, doar n-o sta toată ziua încruntat...
RăspundețiȘtergere@Martin: "Prostie fizică" era o zicere de-a lui Hristev - de obicei cu o secundă înainte să te trântească. N-are rost să-l băgăm pe Kant în ciorba asta, că e degeaba.
Blog degeaba sau nu, trebuie precizat întotdeauna unde e prostia. Asta face diferenţa între pedagogie şi afişarea inutilă a penajului. (Recunosc că pe cea din clip n-am dibuit-o, iar asta mă face să cred că nu e deloc subtilă.)
RăspundețiȘtergereDe fapt sunt vreo trei.
RăspundețiȘtergereDar cea mai simplă chiar nu e subtilă deloc.
În mod normal, orice absolvent de clasa a VI-a o sesizează imediat. Cu condiţia să nu fi chiulit de la orele de fizică, alea în care se juca cu magneţi şi pilitură de fier.
La poli campul magnetic e mai slab? Dar oare de ce se cheamă poli? ;) Si busola de ce arata nordul daca afurisitul de camp e slab la Polu' Nord? (scrise acestea o duduie, filoloaga de la 14 la 33 de ani. De gresit-a,iertati-o!)
RăspundețiȘtergere@Lu: O să încerc un răspuns mai elaborat într-un post separat.
RăspundețiȘtergereIntrii si-n discutii cu "tone de massa" sau aia o lasam sa treaca ?
RăspundețiȘtergere@Mircea
RăspundețiȘtergereNu prea înţeleg ce te doare, iar ortografia ta mă derutează... Io's de modă mai veche.